VW Golf 1978

Kedves kis nosztalgiaautóm története. Érdekességek, különlegességek Golf-közelben.

Friss topikok

  • Super aGyuri: !!! www.typ-17.de/product_info.php/info/p18637_Halteklammer-fuer-Radkappe--passend-fuer-Golf-1-2.h... (2014.10.05. 20:44) Felnikupak-rögzítő pöckök itt:
  • Super aGyuri: A tulaj (aki nem én vagyok!) másik projektje. :( De mintha már levette volna a hahu-ról. Reményked... (2014.08.22. 00:30) Legkedvesebb testvérünk
  • Super aGyuri: @okta: Köszönöm szépen!! Képeket a yorgos [kukac] freemail.hu címre küldj, kérlek! Fel fogom tölte... (2013.09.22. 09:49) Golf találkozó 2012 - új kép
  • Super aGyuri: Szia Ákos! Igen!!! Átment! ;) Szabin vagyok, most nem tudsz elérni, mert ki van kapcsolva a mobilo... (2013.07.19. 11:04) Vizsgadrukk...
  • Super aGyuri: Szia Laci! Úgy csináltam, hogy először az egészet lefújtam matt fekete festékkel és utána a betűk... (2013.07.09. 21:49) Das Auto.

Linkblog

A Golf, mint "szocialista autó"

2011.05.01. 20:16 Super aGyuri

Kevesen tudják, de a Golfot a "szocialista" országok egyikében, a talán leginkább kapitalista Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaságban, annak is Bosznia-Hercegovina nevű tagállamának fővárosában, Szarajevóban is gyártották.

A gyár neve Tvornica Automobila Sarajevo volt, ennek rövidítése látható az itt készült Golfok hűtőrácsán. A www.golf1-ig.de fórumáról megtudtam, hogy a Volkswagen és az UNIS nevű jugoszláv cég vegyesvállalatáról van szó, melynek üzemegységében 1973-ban (amikor születtem!) kezdődött a Bogarak összeszerelése.

Az I-es Golf gyártása 1976-ban indult (értelemszerűen még a kis hátsólámpás, krómlökhárítós verzióé), majd 1982-től a pickup változatot, azaz a VW Caddy-t is gyártották itt, utóbbit nem jugoszláv "belpiacra", hanem Nyugat-Európába, így az NSZK-ba is szállították.

A TAS gyártósorait csak 1985-ben (azaz két évvel Wolfsburg után) állították át a II-es Golfra. (A Caddy, akárcsak a német Karmann cégnél készülő Cabriolet, változatlanul az I-es alapjain készült). 1989-ben hagyta el az üzemet a háromszázezredik szarajevói Volkswagen.

A termelésnek Szarajevo 1992. évi bombázása, azaz a valaha virágzó Jugoszlávia értelmetlen szétesését eredményező, rengeteg civil áldozattal járó, végtelenül anakronisztikus (20. század végi!) vallási-nemzetállami háború vetett véget. 1998-ig tartott, míg a gyárat sikerült újra működőképessé tenni (előbb Skodákat gyártottak, majd 2002-től ismét megkezdődhetett a Volkswagenek gyártása).

A háború kapcsán kikívánkozik belőlem pár "offtopic" gondolat.

Alig 20 évesen szinte felfoghatatlan volt számomra (és még ma is nehezen érthető), hogy miközben az egész világ töretlenül a globalizálódás és az integrálódás felé haladt, az a szövetségi állam, amely szüleink-nagyszüleink vágyott, "közel nyugati" üdülőhelye volt, ahonnan a farmernadrágoktól a legfrissebb slágerlemezekig mindent be tudtunk szerezni (és ahol édesanyámék egy nyaralás alkalmával megismerkedtek Dortmund mellől származó "nyugatnémet" keresztanyámékkal) iszonyú vérontás közepette hullott apró, részben életképtelen darabokra.

Talán másképp alakul, ha a népszerű Josip Broz, azaz Tito marsall nem felejti el felhörpinteni az életelixírt. A szó szerint végzetes erózió ugyanis kétségkívül az ő halálával kezdődött. Az mindenesetre elgondolkodtató, hogy van olyan - az idősebb generációhoz tartozó - vajdasági magyar ismerősöm, aki egyébként egy sikeres építőipari cég egyik vezetője Szerbiában és Magyarországon is, és mégis azt mondja: Tito idején volt a legjobb...

A most következő két kép a golf1-ig.de fórumról származik. Köszönet azoknak a lelkes golfos társaknak, akik megosztották!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://golf1978.blog.hu/api/trackback/id/tr682870074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása